Létající závoďáky už v roce 2020? Australané slibují nejsledovanější sport všech dob

červenec

5

2019

Létající závoďáky už v roce 2020? Australané slibují nejsledovanější sport všech dob

| 2019-07-05T22:06:12+00:00 5. červenec 2019 | #Airspeeder#GP#závody |

Australský startup si dal hned dva sebevědomé cíle, za prvé vyvinout a postavit létající auto, které navíc bude rychlé jako formule, za druhé vytvořit kolem něj nový závodní sport, jenž zastíní všechny ostatní motorsport události. Tak u toho chceme být.

Startup se jmenuje Airspeeder a chce přivést svět motoristického sportu doslova k novým závratným výšinám. Mají v plánu vytvořit jak vozy, tak sérii závodů, která se má navíc letět už v roce 2020. Malé cíle si tedy rozhodně nekladou.

Společnost tvrdí, že jim nejde o nic menšího, než vytvořit nejsledovanější sport na světě. Chtějí toho docílit zkombinováním formátu Formule E se vzrušením ze vzdušných závodů a kouzlem F1.

 

Jak je vidět, letadlo je založeno na konstrukci dronu, ovšem tady se bavíme o dronu na steroidech. Spíš než na evoluci Formule 1 to tedy spíše vypadá na závody multikokoptér, ale i tak to popravdě zní zatraceně zábavně.

Airspeeder zatím zveřejnil testy pouze zmenšeného modelu, kam by se nevešel ani mladý Skywalker a je dálkově řízený. To je ovšem model MK2, o dalším modelu MK4 už firma hovoří jako o létajícím autu, nebo elektrické multikoptéře s posádkou. To už zní to jako závoďák ze sci-fi filmu osmdesátých let.

Co zatím víme o létajícím stroji?
Pro Airspeeder jej vyvíjí společnost Alauda Racing, jsou akumulátorové, baterie mám být vyměnitelná o výkonu 500 kw a vydrží stroj napájet asi 15 minut. O pohon se stará osm 50 kilowattových motorů a výkon je veden do osmero 80 cm dlouhých vrtulí.

Oktokoptéry s kapotou z uhlíkových vláken mají vážit 250 kg, unést pilota do 100 kg a mít tak hmotnostní poměr lepší než stíhačka F-18. Létat by měli rychlostí cca 200 km/h, a to ve výšce okolo 4 metrů.

Uvnitř bude místo pro jednoho pilota, který bude ovládat celý stroj zevnitř. Napadlo vás, jak ale zabrání případným kolizím? Stroj je vybaven senzory, které by měly srážkám se soupeři zabránit. Jestli to ale bude stoprocentně možné, ukáže až praxe, prozatím jsme v tomto ohledu skeptičtí. A právě skepsi se lze těžko ubránit, protože pokud bychom vycházeli pouze z doložených faktů, můžeme konstatovat jen to, že zatím dokázali postavit dron.

První MK čtyřka bude představena už během následujících dní, debutovat má totiž podle plánu na britském festivalu Goodwood Festival of Speed. Ale vzhledem k tomu, že na cestě jsou kromě prototypu i dvě letuschopné MK dvojky, předpokládáme, že na místním letišti Goodwood MK 4 své letecké schopnosti ještě nepředvede. Pozornost bude přitahovat spíše jen jako exponát a bude podobně jako celý projekt přinášet více otázek než odpovědí.

Další testování bude pokračovat v listopadu v poušti Mojave tak, aby Airspeeder měl vše připraveno na závodní seriál startující příští rok.

Sebevědomí firmě tedy rozhodně nechybí, což se projevuje i v jejím sloganu, když říká že "nejlepší způsob, jak ovládat technologie, genofond a výkon, je závod." A závodní série Airspeeder s názvem GP 2020 už se připravuje a my jsme velmi zvědaví, jak se bude novému šerifovi ve městě dařit.

 

Images by Airspeeder, Alauda Aeronautics Pty Ltd

Vytvořeno s ❤ v systému XOXO - © 2024 Write.cz, s.r.o.