Úžasná historie: Ikonická nehoda vlaku na Montparnasse

říjen

25

2019

Úžasná historie: Ikonická nehoda vlaku na Montparnasse

| 2019-10-25T04:21:44+00:0025. říjen 2019 | #historie#history#Choo Choo Motherfucker#šotouš speciál |

Nehody a zvláště vlakové chtě nechtě přitahují naši pozornost. Možná i proto ikonická fotografie vlaku visícího z budovy neupadla v zapomnění ani po 100 letech. Havárie francouzského vlaku je stejně populární, jako zkáza Hindenburgu, ale na rozdíl od katastrofy vzducholodi toto vlakové neštěstí přineslo jedinou oběť na životě. Co o tomto bizarním incidentu víme?

Nádraží Montparnasse před nehodou

Granville-Paris Express, který vezl 131 cestujících, měl zapojen tři zavazadlové vozy, poštovní vůz a šest vagónů pro cestující. Vlak tažený parní lokomotivou vyrazil 22. října 1895 ze stanice Gare de Granville v 8:45, přesně podle jízdního řádu. Cestou ale nabral necelých deset minut zpoždění. Strojvůdce se pokusil zpoždění nahnat, a tak s topičem soupravu hnali do vyšších otáček. Bohužel patrně neodhadl výkon stroje a dráhu nutnou ke zpomalení, a tak se vlak do stanice Gare Montparnasse vřítil rychlostí mezi 40 a 60 km/h. Přirozeně se pokusil brzdit doslova jako o život, ale pneumatické brzdy dodané společností Westinghouse Air Brake Company selhaly. 

V 16:00 vlak minul nástupiště a ve vysoké rychlosti prorazil i kolejový nárazník, který vlak pouze zpomalil. Soptící lokomotiva ignorovala konec kolejí a projela terminálem, proklouzla nádražní halou,  rozbila 60 cm silnou cihlovou zeď a po těchto 30 metrech volné jízdy rotříštila okna stanice.

A protože kolejište bylo z pohledu ulice na vyvýšené platformě, následoval pád lokomotivy z asi 10 metrů na Place de Rennes, nyní Náměstí 18. června 1940. Ostatní vozy vlaku, stále připojené k lokomotivě, zůstaly uvnitř budovy. Vytvořilo to tak dramatickou scénu, která byla zachycena nekolika fotografiích, které vyšly na titulních stranách novin a fascinují nás dodnes.

Naštěstí všichni vyděšení cestující i posádka Granville-Paris Expressu nehodu přežili. Pouze šest z nich utrpělo drobná zranění. Vykolejení vyústilo v jedinou smrt, žena jménem Marie-Augustine Aguillardová, prodávajíci v novinovém stánku pod místem vykolejení, byla smrtelně zasažena padajícím zdivemi. Železniční společnost poskytla jejím dvěma dětem v několika následujících letech finanční podporu.

Visící lokomotiva musela zůstat dva celé dny nedotčená na místě nehody, aby vyšetřovatelé mohli důkladně nehodu vyšetřit. Teprve poté nastal čas naptavit škody. Překvapivě žádný z osobních nebo zavazadlových vozů nebyl poškozen, takže bylo poměrně snadné je odvézt a uvést je zpět do funkčního stavu. Mašina ovšem představovala větší problém. Nejprve se vlaková společnost pokusila pohnout lokomotivou pomocí lan a 14 koní. Když se tyto snahy ukázaly být marné, byl použit 250 tunový naviják. Pomocí 10 mužů byla lokomotiva odpojena od tendru a spuštěna na zem, tendr byl vytažen nahoru. 

Když byla po dvou dalších dnech lokomotiva převezena do depa, byli mechanici překvapeni, když nalezli pouze mírná poškození, takže lokotka byla poměrně rychle opravena. Mezitím už na vlakovém nádraží dělníci začali pokládat zdivo a opravovat okna ve zdi budovy.

Za hlavní příčinu nehody bylo označeno selhání brzd. Strojvůdce lokomotivy dostal pokutu 50 franků za příliš rychlou jízdu ve stanici a jeden z konduktérů dostal pokutu 25 franků, protože byl zaměstnán papírováním a nevěnoval se jízdě, takže nestihl použít ruční brzdu. Patrně vypisoval výkazy o bezpečnosti práce.

Vykolejení na Montparnasse se stalo jednou z nejikoničtějších nehod v historii železnice. V několika dnech mezi časem nehody a odtažením vlaku se stala scéna populárním místem pro fotografy, obrázek si po pořídilo například i slavné Studio Lévy, jehož snímky byly použity na plakáty, obaly alb, knihy a později dokonce i na trička. Nechceme domyslet, kolik Instagramerů by se tam slétlo dnes, jsme ale přesvědčeni, že Emma Smetana už pro tuto příležitost natrénovala nový pohled s názvem Chladná ocel.

Replika incidentu je k vidění v železničním muzeu v Brazílii a scéna nehody byla zrekonstruována ve filmu Martina Scorseseho Hugo a jeho velký objev, který stojí za vidění už proto, že v něm představitel Borata Sacha Baron Cohen hraje jako velmi kultivovaný člověk.

Nádraží Montparnasse dnes

 

Images by Adoc-Photos, SSPL, Roger Violett and Alinary archives, Florence

 

Vytvořeno s ❤ v systému XOXO - © 2019 Write.cz, s.r.o.