U nás jsou elektromobily stále spíše zvláštností, ale v USA i na severu Evropy jsou i celé čtvrti, kde hluk motoru už zkrátka neuslyšíte. Ti ,co dříve kupovali Prius, dnes prostě kupují Teslu. Kompaktní Tesla Model 3 je nejen nejoblíbenějším elektrickým vozidlem vůbec, ale během prvních šesti měsíců roku 2019 jich jen v USA automobilka dodala zákazníkům více vozů, než všechny ostatní prodané EV dohromady. Jen v červnu bylo prodáno ve Státech působivých 21.215 Modelů 3. Takže Model 3 sám o sobě představuje 63 procent z celkového prodeje všech elektrovozů v roce 2019.

Přestože ale prodává více automobilů než kdy jindy, Tesla se stále marně snaží dostat do černých čísel. Společnost vykázala ve svých příjmech za druhé čtvrtletí 2019 větší ztrátu, než se očekávalo, a oznámila odchod hlavního technologického ředitele na jinou pozici, což mělo ihned za následek propad akcií. Podobně nedávno změnil místo i jejich finanční ředitel.

Prodej levnějších modelů byl plán s cílem vydělat peníze, ale ukazuje se, že Model 3 může být strukturálně nerentabilní. Podle analytiků Tesla čelí i jiným problémům, včetně dilematu, zda by pro akcionáře nebylo nejlepší, kdyby Musk odešel z funkce generálního ředitele a kormidla se ujal zkušený veterán z automobilového průmyslu, nebo zda nemůže nastat situace, kdy Teslu bude muset odkoupit zavedený výrobce automobilů.

Bude tedy Tesla Motors nadále existovat třeba za 70 let? Možná. Muskova skutečná vize ale spočívala v tom, že elektrifikuje svět prostřednictvím revolučního produktu, nikoli vybudovat výrobní linku, co přetrvá věky. A při pohledu na to, jak se konkurenti Tesly za pomocí kopírování Muskových technologií snaží vehementně prosadit se svými elektromobily, je zřejmé, že jeho vize je téměř naplněna.

A že to nebyla jediná jeho vize. Dostupné lety do vesmíru? Muskova SpaceX poveze na vesmírnou mezinárodní stanici zásilku už potřetí a pokaždé letěla stejná ta kapsle Dragon, což možná nenzní nijak světoborně, ale ve skutečnosti jde o historický precedens. V tomto světle se jeho představa osídlení Marsu nezdá zase tak neskutečná.

Olé. Fantastická fotka Elona Muska se zakládajícím týmem SpaceX (a kapelou mariachi) v roce 2002.

A víme, že vesmírem Elonovy projekty nekončí. Jeho Boring Company chce odlehčit dopravě díky vysokorychlostním tunelům Hyperloop a nedávno nadzvedl ze židlí ochranáře, když nečekaně představil čip schopný ovládat technologii silou myšlenky. Jen je potřeba implantovat ho do lidského mozku, což dnes ještě víří vlny odporu, zvláště vzhledem k nutnosti to nejprve otestovat na zvířatech. Podle Muska byl implantát úspěšně vyzkoušen na krysách a na opici, která už dokázala ovládat počítač myšlenkou.

Pracují na tom ve společnosti Neuralink, již Elon spoluzakládal. Musk i prezident Neuralinku Max Hodak si jsou vědomi citlivé povahy testování na zvířatech. “Naším přáním je, abychom nemuseli pracovat se zvířaty, vážně si přejeme, aby to nebylo nutným krokem v procesu, ale je,” řekl Hodak. Musk dodal, že testování na lidech by mělo začít do konce příštího roku. Implementace by neměla být podle Muska nijak riziková, její náročnost přirovnává zhruba k laserové operace očí.

Vizionář, miliardář, filantrop, co ovládá displej očima, nepřipomíná vám to někoho? Režisér Iron Mana Jon Favreau připustil, že filmový Tony Stark byl založen právě na osobnosti Elona Muska. “Když jsem se pokoušel přenést postavu geniálního miliardáře Tonyho Starka na plátno, neměl jsem tušení, jak to udělat, aby působil reálně,” popsal situaci režisér. “A Robert Downey Jr. mi na to řekl: ‘Musíme si sednout s Elonem Muskem. To je ten člověk, který nás může nechat nahlédnout do toho, jaké to je být Tony Stark.’ A měl pravdu.”

 

Pictures by Elon Musk/SpaceX/Neuralink