Tento bagr je asi největším pozemním vozidlem na světě
Bagger 288 je název kolesového velkorypadla, které je pravděpodobně
největším pozemním vozidlem na světě. Zde jsou jeho fakta v číslech.
![](https://www.rychlaguma.cz/wp-content/uploads/2017/05/bagger288-800x480.jpg)
Mimo jiné, Bagger 288 je
těžší než Eiffelova věž a vyšší než Socha svobody. Lidé vedle něj vypadají jako mravenci. Pracuje na principu těžby v horizontálních pásech. Jeho stavba byla dokončena v roce 1978. A je napájen z externího zdroje. Denně dokáže odtěžit až
240.000 metrů krychlových zeminy. Pro představu to je stejné množství, jako kdybyste na
plochu fotbalového hřiště nasypali materiál až do výšky 30 metrů. ![](https://www.rychlaguma.cz/wp-content/uploads/2017/05/Bagger-800x235.jpg)
Bagger 288 je celkem
96 metrů vysoký a 240 metrů dlouhý. A jeho provoz spotřebuje
16,56 megawattů elektřiny, která je externě dodávaná.
800
-metrů čtverečních. To je plocha pásů, které se dotýkají země. Nesou celkovou váhu 13.500 tun a Bagger 288 díky nim dosahuje rychlosti až 0,6 km/h.
1700
-metrů elektrických kabelů. Přesně tolik kabelů přivádí elektřinu do rypadla. Každý kabel má průměr jako paže dospělého člověka. V daném okamžiku může mít Bagger 288 odběr elektřiny rovnající se městu, které má asi 20.000 obyvatel.
21,6
-metrů je průměr těžební hlavy. Ta má 18 samostatných radlic. Každá má objem 6,6 metrů krychlových. To je asi tolik, kolik má menší dodávkové auto.
3-4
-lidé. To je celkový počet obsluhy, kterou potřebuje bagr na svůj provoz.
A jedna zajímavost na závěr.
V roce 2001 došlo k velkému přejezdu. Bagger 288 během tří týdnu překonal
trasu dlouhou 22 kilometrů mezi dvěma různými doly. Byl přitom zaměstnán tým 70 odborníků. A tento přejezd stál téměř
15.000.000 německých marek. A i tak to byla ekonomičtější varianta, než celý bagr rozebrat a převést po dílech.