Nejstarší dochované Porsche jde do aukce, jedná se o naprostý unikát

červen

27

2019

Nejstarší dochované Porsche jde do aukce, jedná se o naprostý unikát

| 2019-06-27T03:09:19+00:0027. červen 2019 | #Porsche#Unikát#Veterán |

Ferry Porsche postavil Typ 64 # 03 v roce 1940 a nyní je jediné svého druhu. Bude nabídnuto v dražbě a pokud vás zajímá cena, počítejte zhruba se 20 miliony dolarů.

Aukční síň Sotheby's oznámila, že se chystá zprostředkovat prodej "nejvýznamnější přeživší ukázky inženýrství Porsche a historie designu". O tom lze stěží pochybovat, protože se jedná o nejstarší dochované Porsche vůbec. Je to tak staré, že je téměř o desetiletí starší než automobilka sama.

Tento vůz má navíc velmi zajímavou a doloženou historii. Vše začalo závoďákem nazvaným Typ 64, byl navržen Ferdinandem Porsche pro 1500 kilometrový závod mezi Berlínem a Římem, který byl naplánován na září 1939.

Vycházel z vozu navrženého společností Porsche - Volkswagen Beetle  - tehdy známého jako KdF Wagen. Název odkazoval na název organizace Kraft durch Freude (síla díky radosti), odnože nacistické Německé pracovní fronty. Na rozdíl od brouka měl ale tento model hliníkovou karoserii jemných tvarů a plochý čtyřválec typu boxer s horizontálně uloženými válci. Závod se ale nikdy nejel. Nacistické Německo napadlo v září 1939 Polsko a Porsche se musel věnovat novému koníčku - kolaboraci. Nicméně projekt Typu 64 byl definitivně zrušen. Bylo postaveno jen jedno auto, které se stalo majetkem německé vlády.

Ovšem Ferdinandův syn Ferry postavil další dva kusy Typu 64. Chassis č. 2 byl dokončen v prosinci 1939 a Chassis č. 3 byl hotov následující červen. A právě Typ 64 # 3 byl ve skutečnosti postaven na kostře původní šedesát čtyřky, tedy prvního vozu, se kterým mezitím havaroval tehdejší výkonný ředitel Volkswagenu. Zatímco Type 64 # 2 válku nepřežil, Chassis # 3 to štěstí měl a opět se dostal do rukou rodiny Porscheových, když se přestěhovali do Rakouska.

Ferry Porsche nechal připevnit jméno společnosti na kapotu vozu, v roce 1946 ho zaregistroval, přidal značky a poté ho předal legendárnímu Battistu “Pinin” Farinovi, který ho v roce 1947 zrenovoval. Pokud vám jméno pana Pinina Fariny nic neříká, vězte že byl zakladatelem designérské firmy Carrozzeria Pininfarina, která je spojena s řadou nejznámějších sportovních automobilů, jako Ferrari nebo Alfa Romeo a po jeho synovci je v Brně pojmenovaná Farinova zatáčka.

Když v roce 1948 Porsche představilo vůz 356, tak během jeho prvního představení v Rakousku stál Typ 64 # 3 po jeho boku. Poté o auto projevil zájem rakouský závodník Otto Mathé a rodina svolila. Odkoupil vůz od společnosti v roce 1949 a na počátku padesátých let ho využíval jako závodní auto a rozhodně ho nešetřil. Mathé si ponechal tohoto krasavce po zbytek svého života a krátce poté co roku 1995 zemřel, bylo vůz prodán doktoru Thomasi Gruberovi, automobilovému historiku a odborníku na Porsche.

Otto Mathé , rakouský blesk a vzor Nikiho Luady. Od nehody z roku 1934 závodil s ochrnutou pravou rukou

A v srpnu tedy chce Sotheby’s Typ 64 # 3 nabídnout na aukci v Monterey a očekává se, že bude vydraženo za částku okolo 20 milionů dolarů. Není divu, vůz je zcela původní a je prodáván s celou řadou náhradních dílů.

Prozatím nejdražším Poršákem historie se stal vůz 917K, který si zahrál ve filmu Le Mans a v roce 2017 získal na aukci 14 milionů dolarů. Vzhledem ke svému významu, původu a statusu posledního kusu na světě, očekáváme, že to Typ 64 # 3 hravě trumfne.

 

Images by STAUD STUDIOS/RM SOTHEBY’S and Porsche

Vytvořeno s ❤ v systému XOXO - © 2019 Write.cz, s.r.o.