Představte si následující situaci: jste s kolegy na skleničce, cítíte se dokonale ready a chcete jet domů. Nastartujete tedy auto a zamíříte směrem k domovu.
Ale vaše auto zpomaluje a zajede směrem k obrubníku, bezpečně zastaví a zůstane stát. Vaše auto totiž ví, že byste neměli řídit. Rozhodlo se, že jste poněkud opilý a právě vám možná zachránilo život a možná i životy druhých.

Zní to jako nesmysl? Ne. je to realita, za předpokladu, že řídíte Volvo.

I když je tato technologie v současné době ještě pro veřejnost ještě nedostupná, společnost Volvo Cars už pracuje na instalaci kamer a dalších senzorů, které budou sledovat řidiče a umožní vozidlu zasáhnout, pokud zřetelně intoxikovaný řidič nereaguje na varovné signály a může způsobit nehodu s vážným zraněním, nebo případně i smrt.

Podle Grega Maruszewskiho, výkonného ředitele společnosti Volvo Car v Jižní Africe, by tento zásah vozidla do řízení mohl zahrnovat omezení rychlosti vozu, upozornění na asistenční službu Volvo on Call a jako poslední stupeň vůz zahájí zpomalení a bezpečně zaparkuje.

“Příkladem takového chování, které podnítí vozidlo zasáhnout, bude třeba absence řízení vozu po delší dobu, spustí jej také řidiči, u nichž se zjistí že mají zavřené oči nebo dlouho nesledovali vozovku. Stejně tak se ochrana spustí, když řidič začne divoce přejíždět napříč jízdními pruhy nebo zaregistrujeme příliš pomalé reakční doby,” vysvětluje Maruszewski.

Umístění monitorovacích kamer v testovacím voze, foto: Volvo

I když je v plánu zavést tyto automobilové kamery celosvětově, jsou primárně dobrou zprávou pro účastníky silničního provozu v Jižní Africe. Podle serveru Arrive Alive je řízení pod vlivem alkoholu jednou z největších hrozeb pro bezpečnost silničního provozu právě zde. Výzkum prokázal, že neuvěřitelných 50% lidí, kteří tady zemřou na silnicích, má koncentraci alkoholu v krvi nad zákonným limitem (0,05 gramu na 100 ml).

I podle Světové zdravotnické organizace (WHO) je situace v Jižní Africe  kritická. WHO ve své zprávě o stavu bezpečnosti v roce 2018 uvádí, že 58% všech dopravních nehod v Jižní Africe zahrnuje alkohol. Dále se uvádí, že zranění související se silničním provozem je nyní hlavní globální příčinou úmrtí lidí ve věku od pěti do 29 let. Spousta lidí zde prostě stále nevidí alkohol za volantem jako problém.

Maruszewski věří, že kamery, které budou představeny ve vozidlech Volvo SPA2 na počátku roku 2020, přispějí k řešení tohoto problému. “Jednoduše řečeno, tato technologie zapříčiní méně opilých řidičů na silnicích v Jižní Africe, což může být jedině pozitivní věc,” poznamenal.

A kamery jsou jen jedním bezpečnostním prvkem, které společnost Volvo Cars zavádí.

“Co se týče bezpečnosti, naším cílem je zcela se nehodám vyhnout a pokud k ní už nevyhnutelně dojde, tak omezit jejich dopad,” vysvětluje Henrik Green, senior viceprezident pro výzkum a vývoj společnosti Volvo Cars.
Společnost usiluje o předcházení nehodám také prostřednictvím dvou dalších důležitých iniciativ. S účinností od modelového roku 2021 omezí společnost Volvo Cars maximální rychlost na všech svých vozech na 180 km / h. Což například v Německu ocení jen stěží. “Tento krok vyšle jasný vzkaz o nebezpečích rychlé jízdy,” myslí si Maruszewski.

Díky další inovaci zvané Care Key budou moci řidiči Volva omezit maximální rychlost svého vozu před zapůjčením auta ostatním. Tato funkce bude také uvedena do praxe v modelech roku 2021.

“Care Key, monitorovací kamery, rychlostní limit a stávající asistenční systémy slouží jednomu cíli: přispět k bezpečnějšímu řízení,” uzavírá Maruszewski.

 

Photo by Volvo.