Výměna kola snadno a rychle
Píchlá pneumatika se neptá, kdy na ni budete mít čas.
Defekt vás může zastihnout na cestě do práce i na dovolené. Pojďte se na ni krok za krokem
připravit, abyste se vyhnuli nepříjemným překvapením. S naším návodem zvládne
vyměnit kolo i vaše jemná přítelkyně. Bez zlomených nehtů a sebevědomí. Pokud sedáte do cizího auta,
zkontrolujte, zda je ve vozidle veškeré důležité
vybavení pro výměnu kola v nouzových podmínkách. Co potřebujete?
- Rezervní kolo – to nejméně jednou za půl roku zkontrolujte a přifoukněte
- Zvedák (hever)
- Pákový klíč pro uvolnění šroubů
- Bezpečnostní nástavec ke klíči, pokud máte kola zabezpečená proti krádeži
- Výstražný trojúhelník
- Bezpečnostní reflexní vestu
- Pracovní rukavice
Píchli jsme. A co teď?
- Pokud je to možné, zastavte na přehledném místě a stabilním povrchu vozovky. Pozor na nezpevněné krajnice, zvedák se musí zapřít o maximálně pevný povrch.
- I sebelepší auto je jen kus plechu a dá se opravit, vy myslete hlavně na svou bezpečnost. Zajeďte co nejblíže k pravé krajnici, zapněte výstražné blikače, na sebe vestu, ven trojúhelník (na silnici 50 metrů za auto, na dálnici 100 metrů)
- Nezapomeňte na ruční brzdu a zařazenou rychlost.
- Připravte si rezervu, zvedák, klíč na šrouby a pracovní rukavice.
- Všechny nosné šrouby kola uvolněte o jednu otočku a teprve potom nasaďte hever. Ideálně podle doporučení výrobce vašeho auta, abyste předešli pádu vozidla a neponičili lemy prahů. Pozor! Pokud nasadíte hever ještě předtím, než uvolníte šrouby, může vám auto spadnout. A to nechcete.
- Zvedejte auto pomalu a tak vysoko, aby bylo defektní kolo ve vzduchu. Opatrně uvolněte a vytočte všechny nosné šrouby kola.
- Opatrně sundejte kolo a nasaďte rezervu. Hlídejte si přesné nastavení šroubů a rukou je postupně upevněte. Nikdy nešroubujte přes závit!
- Pevně dotáhněte všechny šrouby, nejlépe v pořadí naklonění proti sobě. (Výrobci udávají utahovací moment 120 Nm)
- Uvolněte zvedák a postavte vůz na všechny čtyři kola. Ještě jednou zkontrolujte, že jsou všechny nosné šrouby pevně utažené.
- Vyjměte hever, ukliďte nářadí i defektní kolo. Na nejbližší benzínce překontrolujte tlak ve vyměněném kole a co nejdřív zajeďte do servisu opravit defektní kolo.
- To je všechno. Zvládli jste to bez ztráty kytičky, gratulujeme!