Jak Jaguar naklonoval legendární supersport z roku 1957

listopad

25

2016

Jak Jaguar naklonoval legendární supersport z roku 1957

| 2016-11-25T18:14:29+00:0025. listopad 2016 | #technika |

Jak Jaguar naklonoval legendární supersport z roku 1957

V roce 1957 vypustil Jaguar klasickou verzi tohoto modelu s názvem XKSS, ta byla založena na předchozím závodním modelu D-Type.

Jaguar D-Type

Vůz Jaguar D-Type byl v roce 1954 prvním superautem na světě. Vyhrál třikrát závody LeMans v letech 1954 – 1956. Poté se stáhl ze závodního sektoru a pár zbylých vozů Jaguar D-Type zůstalo nevyužito. Poté začali spoluzakladatelé automobilky přemýšlet, jak obnoví jeho slávu. Rozhodli se, že vezmou šasi z modelu D-Type a přemění ho na cestovní verzi s názvem XKSS, která bude mít pouze minimální změny ve stylingu určené pro větší pohodlí řidiče. Celý koncept byl lákavý a společnost se rozhodla, že v roce 1957 vyrobí 100 těchto krasavců. Bohužel výrobní továrnu Jaguar v Anglii zpustošil požár. A tak se podařilo vyrobit pouze 16 kusů tohoto vozu. Nyní k blížícímu se 60. výročí tohoto vozu, se automobilka Jaguar rozhodla postavit deset nových exemplářů od nuly. Inženýři stáli před otázkou, jak postavit model vozu XKSS bez jediného originálního šroubku, ale tak, aby měl stejné vlastnosti jako originál a nekopíroval se pouze vzhled.

xkss

Začátek

Tým začal bez jediného dílu. Dlouho studoval rozsáhlé archivy a původní plány, na kterých byly vyobrazeny čtyři modely vozu XKSS. Výsledný 3D model potvrdil, že žádný z těchto vozů nebyl do detailu stejný

Kov

Dříve byl kov použitý na voze ze slitiny hořčíku, ten se však dnešní době nevyrábí. Proto se tým obrátil na nejbližší náhradní výrobek, což byl celiství materiál 5000 vyrobený v jednom lisu.

Karoserie

Zatímco některé vnitřní části lze bez problému dále obrábět. U karosérie tomu bylo naopak. Musela se vytvořit ručně, stejně jako tomu bylo u modelu z roku 1957.

Mezery mezi díly karoserie

Vzhledem k tomu, že byl model v roce 1957 postaven ručně, tak mnohé mezery mezi díly nebyly rovnoměrné. Toho chtěl docílit i tým, který stavěl nový model. Proto vzniklo mnoho počítačových návrhů, aby se maximalizovala pravost celého konceptu.

Svařování

V roce 1957 nebyly svařovací roboti, ale svařovalo se pomalu a ručně. I u této verze probíhalo svařování obdobně. Tým zajistil bronzovou směs, která chemicky odpovídala původní specifikaci.

Motor

Všechny jeho díly byly také vyrobeny od nuly podle archivovaných dokumentů. Hlavním cílem bylo dosáhnout stejné specifikace a šestiválcový motor s 250 koňskými silami byl na světě.

Pneumatiky

Původní model měl pneumatiky Dunlop. Takže i tato společnost se musela podívat do archivů a zkusit vyrobit původní směs. Ta se sice povedla, ale spíše přibližně. To ovšem znamená pouze to, že tento model bude mít větší přilnavost na vozovce.

Hlavní změna

Největší odchylkou byla bezpečnost palivového systému. Tu neměl předchozí model zrovna dobrou. Proto došlo k jedné velké změně a tou byla právě změna paliva a palivového vedení, aby se předešlo požárům, apod.

Auto ZERO

Jaguar postaví celkem deset těchto staro-nových vozů. Přičemž první model nebude nikdy k prodeji a bude pouze testovací a výstavní.

A cena?

Jaguar zatím neohlásil přesnou cenu těchto vozů. Ale mezi odborníky je více než jasné, že bude někde mezi 1,5 a 2 milióny USD.

Vytvořeno s ❤ v systému XOXO - © 2020 Write.cz, s.r.o.