Historie vozů Škoda
Historie společnosti sahá až do roku
1895, kdy u zrodu firmy stál mechanik
Václav Laurin a knihkupec
Václav Klement. Podnik původně sloužil k výrobě jízdních kol. O čtyři roky později začala jejich továrna Laurin & Klement vyrábět i
motocykly.
Společnosti se dařilo poměrně dobře a tak v roce 1905 se na scéně objevil jejich první model automobilu
Voiturette A, který se okamžitě stal prodejním trhákem. Díky tomuto počinu se v roce
1907 stane z automobilky
akciová společnost. V období
první světové války se podnik stal součástí
válečné výroby, což mělo dopad i na její rozvoj po válce. Společnost se začala zaměřovat i na
nákladní vozidla, ale také například na
letecké motory. Důsledkem velkých ambicí a s cílem dalšího rozvoje se společnost rozhodla
vyhledat silného partnera.
Škoda Plzeň O rok později se hledání vyplatilo a značka
Laurin & Klement spadla pod křídla
koncernu Škoda. U nových typů produktů postupně zaniká původní značka a je nahrazována jménem a značkou Škoda. Kolem roku
1930 automobilka zaměstnávala na
3750 dělníků a 500 úředníků. Avšak ani tomuto podniku se nevyhnula velká hospodářská krize. Následkem byly velká redukce výroby a propuštění velkého počtu zaměstnanců. Snaha čelit této krizi pomocí fúze největších automobilek se ukázala jako velký omyl. Roku
1933 klesl počet zaměstnanců na třetinu oproti roku 1930. Ing. Vladimír Matouš prosadil svoji ideu a sice vyrobit
levný, lehký a úsporný automobil. Z tohoto nápadu se v roce
1933 narodila
Škoda 420. Automobil měl oproti předchůdcům lepší jízdní vlastnosti, nižší spotřebu a hlavně byl mnohem levnější. Pro společnost tento model znamenal obrovskou vzpruhu. Veřejnost i automobilka model následně přejmenovala na
Popular. Následovaly typy Škoda Superb (1934), Škoda Rapid (1935) a Škoda Favorit (1936).
Díky těmto modelům se investice začaly vracet a Škoda začala vyrábět nákladní vůz Škoda 706 a později trolejbusy Škoda 1Tr a
Škoda 2Tr. V období
druhé světové války se společnost
stala součástí německé Reichswerke Hermann Göring. Původní práce byly upozaděny ve prospěch Wehrmachtu (vozidla KdF a obří tahač RSO, terénní vozidla, vojenská letadla, zbraně a nábojnice).
25. dubna 1945 se na automobilku uskutečnil
masivní nálet, při kterém
zahynulo přibližně
1000 lidí a téměř úplně
zničil automobilku.
9. května 1945 provedla
nálet také Rudá armáda na Mladou Boleslav, při kterém byla zničena většina výrobních prostorů, technologií a materiálů. Po devastující válce bylo nemyslitelné obnovit původní výrobu a tak došlo k několika reorganizacím. Výsledkem toho byl lidový automobil Škoda 1101/1102 Tudor (moderní
Popular). Nákladní automobily Škoda 706 R se po válce vyráběly v továrně Avia Letňany, která převzala výrobu včetně výroby autobusů. Nastala éra výroby všedních modelů až do roku 1955, ve kterém byla obnovena výroba modelu Škoda 1200, souběžně se kterým se vyráběl model Škoda 440 „
Spartak“, který se stal předlohou pro modernizovanější verzi Octavia. V roce
1957 závod Kvasiny vyvinul úspěšný model Škoda 450, který byl později známý jako
Škoda Felicia. V tomto období rozhodla vláda o výstavbě nového závodu v Mladé Boleslavi, aby automobilka byla schopna zvýšit výrobu aut na
400-500 kusů denně. V roce
1976 se značce povedl další úspěšný zápis do historie modelem
Škoda 105/120, která nahradila původní verzi Škoda 110 R. Následovala příprava nejluxusnějších modelů a sice Škoda 120 GLS, resp. 105 GL. O něco málo později byl vyvinut model Škoda Garde (
Rapid).
Počátkem
80. let automobily s motorem vzadu rychle
ztrácely tržní podíl, zejména v západní Evropě. Vzniklo tedy mnoho modifikací typu 105/120 s přemístěním
motoru nad
přední nápravu. Vzniklo okolo deseti funkčních vzorků, přičemž všechny vynikaly nad sériovými modely. Auta však působila zastarale a tak vláda zadala za úkol automobilce, aby do roku 1985 připravila nový vůz s pětidveřovou karoserií italského stylu. Po dlouhém a vyčerpávajícím vývoji se podařilo do termínu
zhotovit nový model s označením
Škoda Favorit. Dva roky na to byl automobil představen veřejnosti na veletrhu v Brně a bezprostředně na to začala i výroba. Vývoj tohoto modelu byl však tak nákladný, že způsobil společnosti vážné ekonomické problémy. Automobilka i politici proto začali hledat vhodného zahraničního partnera.
1990 padlo rozhodnutí, že se tímto
partnerem stane německý koncern
Volkswagen, který přislíbil investici ve výši 9 miliard marek v průběhu deseti let za 30% podíl společnosti. V průběhu let německý partner Škodu postupně pohlcoval až ji
30. května 2000 pohltil úplně celou a stal se
úplným vlastníkem. Nicméně v červnu roku 1994 vyrobila Škoda miliontý vůz typu Favorit, který byl téhož roku nahrazen typem Felicia. Následně na to byl položen základní stavební kámen nového závodu v Mladé Boleslavi, kde se rok poté začal montovat nový osobní vůz Škoda Octavia. De
13. července 2006 vyrobila škoda
desetimiliontý vůz a v roce 2014 vzrostly prodeje firmy o necelých 13%.