Historie vozů Škoda

květen

25

2016

Historie vozů Škoda

| 2016-05-25T07:13:30+00:0025. květen 2016 | |

Historie vozů Škoda

Historie společnosti sahá až do roku 1895, kdy u zrodu firmy stál mechanik Václav Laurin a knihkupec Václav Klement. Podnik původně sloužil k výrobě jízdních kol. O čtyři roky později začala jejich továrna Laurin & Klement vyrábět i motocykly. laurin_klement_moto Společnosti se dařilo poměrně dobře a tak v roce 1905 se na scéně objevil jejich první model automobilu Voiturette A, který se okamžitě stal prodejním trhákem. Díky tomuto počinu se v roce 1907 stane z automobilky akciová společnost. laurin_klement_Voiturette_A   V období první světové války se podnik stal součástí válečné výroby, což mělo dopad i na její rozvoj po válce. Společnost se začala zaměřovat i na nákladní vozidla, ale také například na letecké motory. Důsledkem velkých ambicí a s cílem dalšího rozvoje se společnost rozhodla vyhledat silného partnera. Laurin_klement_skoda_type_100 Škoda Plzeň O rok později se hledání vyplatilo a značka Laurin & Klement spadla pod křídla koncernu Škoda. U nových typů produktů postupně zaniká původní značka a je nahrazována jménem a značkou Škoda. Kolem roku 1930 automobilka zaměstnávala na 3750 dělníků a 500 úředníků. Avšak ani tomuto podniku se nevyhnula velká hospodářská krize. Následkem byly velká redukce výroby a propuštění velkého počtu zaměstnanců. Snaha čelit této krizi pomocí fúze největších automobilek se ukázala jako velký omyl. Roku 1933 klesl počet zaměstnanců na třetinu oproti roku 1930. Ing. Vladimír Matouš prosadil svoji ideu a sice vyrobit levný, lehký a úsporný automobil. Z tohoto nápadu se v roce 1933 narodila Škoda 420. Automobil měl oproti předchůdcům lepší jízdní vlastnosti, nižší spotřebu a hlavně byl mnohem levnější. Pro společnost tento model znamenal obrovskou vzpruhu. Veřejnost i automobilka model následně přejmenovala na Popular. Následovaly typy Škoda Superb (1934), Škoda Rapid (1935) a Škoda Favorit (1936). skoda-popular-type-906-1936 Díky těmto modelům se investice začaly vracet a Škoda začala vyrábět nákladní vůz Škoda 706 a později trolejbusy Škoda 1Tr a Škoda 2Tr. skoda_tr V období druhé světové války se společnost stala součástí německé Reichswerke Hermann Göring. Původní práce byly upozaděny ve prospěch Wehrmachtu (vozidla KdF a obří tahač RSO, terénní vozidla, vojenská letadla, zbraně a nábojnice). 25. dubna 1945 se na automobilku uskutečnil masivní nálet, při kterém zahynulo přibližně 1000 lidí a téměř úplně zničil automobilku. 9. května 1945 provedla nálet také Rudá armáda na Mladou Boleslav, při kterém byla zničena většina výrobních prostorů, technologií a materiálů. Po devastující válce bylo nemyslitelné obnovit původní výrobu a tak došlo k několika reorganizacím. Výsledkem toho byl lidový automobil Škoda 1101/1102 Tudor (moderní Popular). Nákladní automobily Škoda 706 R se po válce vyráběly v továrně Avia Letňany, která převzala výrobu včetně výroby autobusů. Nastala éra výroby všedních modelů až do roku 1955, ve kterém byla obnovena výroba modelu Škoda 1200, souběžně se kterým se vyráběl model Škoda 440 „Spartak“, který se stal předlohou pro modernizovanější verzi Octavia. V roce 1957 závod Kvasiny vyvinul úspěšný model Škoda 450, který byl později známý jako Škoda Felicia. V tomto období rozhodla vláda o výstavbě nového závodu v Mladé Boleslavi, aby automobilka byla schopna zvýšit výrobu aut na 400-500 kusů denně. skoda_felicia_1960 V roce 1976 se značce povedl další úspěšný zápis do historie modelem Škoda 105/120, která nahradila původní verzi Škoda 110 R. Následovala příprava nejluxusnějších modelů a sice Škoda 120 GLS, resp. 105 GL. O něco málo později byl vyvinut model Škoda Garde (Rapid). skoda_105l Počátkem 80. let automobily s motorem vzadu rychle ztrácely tržní podíl, zejména v západní Evropě. Vzniklo tedy mnoho modifikací typu 105/120 s přemístěním motoru nad přední nápravu. Vzniklo okolo deseti funkčních vzorků, přičemž všechny vynikaly nad sériovými modely. Auta však působila zastarale a tak vláda zadala za úkol automobilce, aby do roku 1985 připravila nový vůz s pětidveřovou karoserií italského stylu. Po dlouhém a vyčerpávajícím vývoji se podařilo do termínu zhotovit nový model s označením Škoda Favorit. Dva roky na to byl automobil představen veřejnosti na veletrhu v Brně a bezprostředně na to začala i výroba. Vývoj tohoto modelu byl však tak nákladný, že způsobil společnosti vážné ekonomické problémy. Automobilka i politici proto začali hledat vhodného zahraničního partnera. 1990 padlo rozhodnutí, že se tímto partnerem stane německý koncern Volkswagen, který přislíbil investici ve výši 9 miliard marek v průběhu deseti let za 30% podíl společnosti. V průběhu let německý partner Škodu postupně pohlcoval až ji 30. května 2000 pohltil úplně celou a stal se úplným vlastníkem. Nicméně v červnu roku 1994 vyrobila Škoda miliontý vůz typu Favorit, který byl téhož roku nahrazen typem Felicia. Následně na to byl položen základní stavební kámen nového závodu v Mladé Boleslavi, kde se rok poté začal montovat nový osobní vůz Škoda Octavia. De 13. července 2006 vyrobila škoda desetimiliontý vůz a v roce 2014 vzrostly prodeje firmy o necelých 13%.

Vytvořeno s ❤ v systému XOXO - © 2024 Write.cz, s.r.o.