Drama kolem barvy: Vantablack beef a boj o nejčernější barvu na světě

červen

5

2019

Drama kolem barvy: Vantablack beef a boj o nejčernější barvu na světě

| 2019-06-05T05:10:17+00:00 5. červen 2019 | #beef#black#vantablack |

Možná jste slyšeli o Vantablack, nejtmavším možném odstínu černé na planetě Zemi. Ano, i když se to může zdráhat lidská hlava pochopit, černá není jenom jedna. A točí se toho kolem ní tolik zajímavého, že to dávno přesáhlo umělecký svět.

Začněme ale od začátku. Někdy v roce 2014 byl vyvinut britskými vědci, pracujícími pro letecký, strojírenský a optický průmysl, nejčernější syntetický materiál na Zemi. Pohlcuje téměř veškeré světlo a záření, které dopadá na jeho povrch, přesně neuvěřitelných 99,96 procent. A záměrně se vyhýbáme slovu černá barva, protože Vantablack je celý proces.

Řekněme spíše, že je to látka tvořená vertikálně uspořádanými řadami uhlíkových nanotrubic, kterým se říká VANTAs, odtud tedy Vanta (vtipné je, že v kreolštině Vanta znamená chvastoun nebo chlubil, ale to předbíháme). “Pěstuje se jako les“ uhlíkových nanotrubiček a je hydrofobní, tedy neabsorbuje vodu. Ze všeho udělá doslova komiksový zážitek, ošálí vaši mysl, která má potíže vyrovnat se s totální absencí jakékoli dimenze.

Aplikovaná Vantablack

Jakmile byla Vantablack představena, umělecká a designérská scéna byla na nohou. Každý s ní chtěl pracovat, ale chyba lávky. Za prvé, je velmi složité ji vyrobit, je třeba podstoupit velmi precizní laboratorní proceduru, je složité se k ní dopracovat a také ji uskladnit. A je velmi drahá. A v tom vstupuje na scénu Anish Kapoor.

 

Slyšíte to jméno poprvé? Tak vězte, že je to Brit narozený v Indii, jehož například The Guardian popsal jako sochařskou superstar, která miluje soudní skandály. Jeho umělecké věci jste mohli vidět v New Yorku, Londýně, Chicagu, Istanbulu, Jeruzalémě, Delhi, a mnoha dalších. Má rád své skulptury hodně vysoké, široké a těžkotonážní.

Je to vynikající obchodník, umí se dostat do médií, a umě provokuje svými instalacemi. Známou se stala například Dirty Corner, která podle jeho slov představuje vaginu královny, která se ujímá moci. Kritiky je často vnímán jako někdo kdo je bohatý penězi, ale nikoli nápady. “Mám velmi sofistikovaný vztah. S penězi,” zhodnotil se sám Kapoor.

Asi nejznámější Kapoorova věc - Cloud Gate v Chicagu, které nikdo neřekne jinak než Fazole. Můžete znát např. ze hry Watch Dogs. Rozpočet 6 milonů USD dokázal Anish překročit na 23 milionů.

A Vantablack a rozruch kolem ní byl pro Kapoora jako droga. A přestože v Surrey NanoSystems, kde produkt vyrobili, doufali spíše že patent odkoupí armáda, přispěchal sám Kapoor a práva na Vantablack si koupil. Pro sebe. Pouze pro sebe. Takže i když není vynálezcem substance, je od roku 2016 jediným člověkem v galaxii, kdo Vantablack může využít. Na dotazy na motivaci k takovému kroku Kapoor nereagoval.

Nemálo umělců a médií tento krok zarazil, do té doby se nikdy nestalo, aby někdo bránil ostatním aby s novým materiálem mohli experimentovat a tvořit. Typickou se stala věta, že Kapoorův narcismus právě dosáhl 99.96%.

A v tom na scénu vstupuje Stuart Semple. Mladý britský umělec, který má s vývojem nových barevných substancí své zkušenosti a pro Kapoora měl hezkou přezdívku Krysa. Díky němu se na sítích stalo spojení #ShareTheBlack velmi trendy.

Když pak Stuart vyvinul neuvěřitelně jasný růžový pigment, tak barvu nazval The Pinkest Pink a jako jiné své vynálezy ji umístil na svůj e-shop, kde si ji může kdokoli koupit za 3,99 Liber. Přesněji řečeno, kdokoli kromě Anishe Kapoora. Při vkládání do košíku totiž potvrzujete toto prohlášení: "Přidáním tohoto produktu do košíku potvzujete, že nejste Anish Kapoor, nejste v žádném případě ve spojení s Anishem Kapoorem, tento předmět nekupujete pro Anishe Kapoora nebo jeho společníka. Podle vašich nejlepších vědomostí, informací a přesvědčení se tato barva nedostane do rukou Anishe Kapoora." Tu samou delikatesu si přečtete i u dalších jeho produktů, které prodává téměř za cenu nákladů.

Svět designu a umění se prohnul smíchem a barva má úspěch. Pro Kapoora to byl pochopitelně červený (či spíš růžový) hadr a nemohl to nechat být jen tak. Přes své společníky v Lisson Gallery neváhali porušit podmínky a barvu si objednal. A protože je to člověk jemných mravů, hned na svůj Instagram umístil fotku své ruky s prostředíčkem obaleným v Pinkest Pink s komentářem Up yours #pink.

A nastupuje náš borec Stuart Semple a rozjíždí vyšetřování. Kontaktuje Kapoorovo studio s návrhem na smír, pokud se protistrana za porušení podmínek omluví. Místo toho se od studia ale dozví, že na něj Kapoor plánuje podat žalobu za poškozování dobrého jména.

Semple ale nečeká na obálku s modrým pruhem a vrací úder dvěma novými substancemi. Tou první je Diamond Dust, nejtřpytivější třpytky na světě, vyrobené nikoli z plastu ale ze skla. To má čirost 99,8% a zajistí tak že vaše malba pod ním bude stále vidět, ale bude se nebezpečně třpytit. A protože je to ostré sklo a Stuart nedoporučuje manipulaci holou rukou, vyznívá načasování jakoby Stuart říkal tak jo, namoč si prostředníček v tomto, uvidíme jak to dopadne.

A poté vyráží přímo s odpovědí na Vantablack. Semple totiž vyvíjel se zástupem umělců z celého světa vlastní čerň. Black 2.0 je asi o něco méně černá než Vantablack, ale pár výhod se najde.

Aplikovaná Black 2.0

Především jak už bylo řečeno, Vantablack není barva, ale proces. Vantablack je doslova pěstována na speciálním podloží v antigravitační komoře. A ten předmět, na který se Vantablack nanese, se velmi zahřívá, prostě proto že absorbuje tolik světla. Může se zahřát až na 300 °C. Vyrobili si tedy novou verzi, která se pohybuje už jen na 150 °C a umožňuje i jiné způsoby nanášení než ve vakuové komoře.

Je to ale stále velmi obtížný proces a aplikovat rozprašováním lze Vantablack pouze v na to určené kabině, která nepojme věci větší než metr. Takže musíte začerněné plochy dodatečně spojovat a to není snadná záležitost.

Je to také velmi toxické a pro lidské tělo velmi škodlivé. A protože se produkt vyvíjel pro vojenské účely, je také velmi obtížné tento proces vyvézt za hranice a vše kolem něj je velmi nákladné.

A pak je tu zmíněná odpověď Black 2.0. Nanáší se jako barva, je zcela bezpečná, voní po třešních a stojí čtyři libry. A můžete ji použít i vy, pokud nejste Anish Kapoor.

Tady by mohla naše story končit, ale to by jedna ze stran nesměla být Anish.

Pokud jste postřehli, Kapoor s veřejností příliš nekomunikuje, v této kauze vlastně udělal jen dvě veřejná prohlášení čítající růžový prostředníček a výhrůžka armádou právníků. Mimochodem, pokud je nám známo, oficiální žalobu dosud Anishův tým nepodal. Ale proč to zdůrazňujeme: pointa je v Kapoorově povaze, on prostě na komunikaci s tím, co vnímá jako nižší třídu, kašle. A tak jednoho červencového dne roku 2017 dostal pocit, že by si jeho londýnské prostory zasloužily hnát do štoku. V tichosti začal připravovat realizaci, kde by jeho dům byl jediný třípatrový v řadové zástavbě. A protože by zvýšená stavba znamenala pro mnoho okolních nájemníků permanentní stín, dá se pochopit, že umělcovo nadšení pro lepší výhled nesdílejí.

Plánovaná bílá nástavba Kapoorova studia v londýnském Camberwellu

Obyvatelé z ulice se obrátili na Sempleho a ten reagoval po svém. Nepodával žalobu, ale opět dostal věc na oči veřejnosti se zachováním uměleckého nadhledu. Přišel s představením nových pigmentů, při jejichž propagaci přispěl k medializaci případu.

Došlo tedy k představení novinek Shift a Phaze. A tyto nové produkty nezvolil náhodou, Phaze dokáže měnit odstíny a teplotu růžové a Shift obsahuje cenné tekuté krystaly a dokáže měnit barvy původního podkladu. “Mysleli byste, že umělec jako Anish Kapoor chápe hodnotu světla, barvy a společenské odpovědnosti," píše se v petičním prohlášení vydaném znepokojenými sousedy spolu se Stuartem, nazvané 'Stop kradení našeho světla a barev Anishem Kapoorem!'

Elegantně zviditelněný případ zaujal britská média a podle očekávání, Anish z toho i při zaryté snaze o objektivitu nevychází úplně jako vítěz.

"Pokaždé, když vidím novou fotku tvůrčího kousku sdílenou s hastagem #sharetheblack, cítím se nadšený a vím, že pro Kapoora a tvůrce Vantablacku je to důkaz, že syslení barev a okrádání nejsou v pořádku," řekl Semple s dodatkem, že Shift a Phaze považuje za "poslední úder v umělecké válce s Anishem Kapoorem."

V současné době Stuart finišuje s Black 3.0, doposud nejdokonalejší černí založenou na nanopolymerech, na jejíž nelehký vývoj ve fundraisingové kampani na Kickstarteru přispěly tisíce fanoušků a shromáždili úctyhodných 478.923 Liber. A to i přesto, že Stu žádal pouze o zlomek této částky - 25.000, čehož bylo dosaženo už po 38 hodinách kampaně. BLK3.0 bude dostupná už v září a koupit si ji můžete i vy. Pokud nejste Anish Kapoor.

Image by Stuart Semple, Anish Kapoor, Surrey NanoSystems, Jude Joshua from Pixabay

Vytvořeno s ❤ v systému XOXO - © 2019 Write.cz, s.r.o.