Vitamíny, co byste podle lékařů okamžitě měli přestat brát

červenec

2

2022

Vitamíny, co byste podle lékařů okamžitě měli přestat brát

| 2022-07-02T06:59:48+00:00 2. červenec 2022 | #health#suplementy |

Někteří odborníci se domnívají, že vitaminy jsou prospěšné a pomáhají doplňovat nedostatek živin, ale jiní tvrdí, že jsou to vyhozené peníze. I když tato debata určitě nebude v dohledné době vyřešena, mnozí se shodují na tom, že některé vitaminy mohou být škodlivé. Přečtěte si řádky níže, abyste ochránili své zdraví i zdraví ostatních.

A co tedy nebrat nebo jen opatrně?

MULTIVITAMÍNY

Věčné téma. Dr. Jacob Teitelbaum, M.D., autor knižního bestselleru From Fatigued to Fantastic , říká: "Celá polovina vitamínů a minerálů v potravinách se ztrácí při jejich zpracování. Proto je velmi obtížné získat optimální množství všech vitamínů a minerálů bez každodenního užívání multivitamínu. Přestože doporučené denní dávky (RDA) jsou dostatečné pro prevenci klasických nemocí, jako jsou kurděje, ani zdaleka se neblíží optimálnímu množství. Doporučuji, aby multivitamíny obsahovaly alespoň 50 mg většiny vitaminů skupiny B a 150 mg hořčíku. Užívání multivitamínů může mít velký přínos pro snížení rizika Alzheimerovy choroby, srdečních onemocnění a mnoha dalších onemocnění. Říkat lidem, že by se měli vyhýbat užívání multivitamínů, protože je prostě vyčůrají do záchodu, je jako říkat lidem nepijte žádnou vodu, protože ta odchází stejným směrem."

Ale například vedoucí farmakoterapeut Robert Alesiani ze společnosti Tabula Rasa Healthcare, říká: "I když jsou některé vitaminy a další doplňky stravy dostupné bez lékařského předpisu, mohou nejen zhoršovat některé lékové stavy (např. astma), ale mohou také ovlivňovat (snižovat nebo zlepšovat) vstřebávání některých dalších chronických léků. Před zahájením vitamínové léčby byste se měli poradit se svým lékařem."

BETA KAROTEN

Doktor Teitelbaum varuje: "Existuje mnoho forem vitaminu A a lidé potřebují vyvážené množství každé z nich. Užívání více než 5000 jednotek beta-karotenu denně způsobuje nedostatek ostatních složek rodiny vitaminu A a může zvýšit riziko vzniku rakoviny." Je OK ho brát přes léto (v kombinaci se zelenou listovou zeleninou funguje nejlépe), ale nikdy dlouhodobě a už vůbec ne vysoké dávky. To může dokonce vést ke zvýšení rizika úmrtí na kardiovaskulární onemocnění.

VITAMIN E

"Jedná se o další vitamin, který má mnoho různých forem, které tělo potřebuje. Pokud máte příliš mnoho jedné formy, je pro vaše tělo těžké vyhledat ostatní formy, když je potřebuje. Představte si, že máte šuplík plný stříbrných příborů. Pokud obsahuje pět vidliček a lžic, ale tisíc nožů, je těžké najít lžíci, když ji potřebujete. Tak je to i s vitaminem E. Jednoho druhu je příliš mnoho a vaše tělo nemůže najít ostatní druhy, když je potřebuje. Většina prodávaných vitamínů má alfa-tokoferolovou formu vitaminu E, protože je stabilní a levná. Omezte množství vitaminu E v multivitamínu na 100 jednotek denně, protože jinak může způsobit sekundární nedostatek vitaminu E a zvýšit riziko rakoviny. Znovu však zdůrazňuji, že z definice jsou všechny vitamíny kritické a žádnému vitaminu byste se neměli zcela vyhýbat."

NIACIN (B3)

Dr. Alesiani vysvětluje: "Volně prodejný niacin lze použít ke snížení vysoké hladiny cholesterolu nebo triglyceridů. Při jeho užívání ve spojení se statinem (účinná látka na snížení cholesterolu) se však zvyšuje riziko myopatie nebo rabdomyolýzy, což je stav, kdy se z poškozených svalů mohou do krve uvolňovat určité bílkoviny, enzymy a elektrolyty, což vede ke svalové bolesti a slabosti. V závažných případech může dojít k dalšímu poškození ledvin a srdce, což způsobí trvalé postižení."

DRASLÍK

Podle doktora Alesianiho: "I když jsou volně prodejné doplňky draslíku mnohem méně účinné než jejich protějšky na předpis, při jejich užívání v kombinaci s některými léky na srdce na předpis mohou vést k neočekávaným nežádoucím účinkům.  K tomu je třeba dodat, že jedním z prvních doporučení pro osoby s nově diagnostikovanou hypertenzí je snížení příjmu soli. Tady se spusta lidí poohlédne po přípravcích nahrazujících sůl. Většina všech náhražek soli nahrazuje chlorid sodný (kuchyňskou sůl) chloridem draselným. Pokud se tyto doplňky užívají společně s inhibitory ACE, blokátory angiotenzinových receptorů (ARB), antagonisty aldosteronu a dalšími diuretiky šetřícími draslík, mohou ledviny zadržovat více draslíku, což umožňuje zvýšení jeho hladiny v krvi na nebezpečné hodnoty."

RETINOL

"Jedná se o další formu vitaminu A, která se nachází například v oleji z tresčích jater," říká doktor Teitelbaum. "U žen, které užívají více než 8000 jednotek retinolu denně, může výrazně zvýšit riziko vrozených vad a také způsobit ztrátu hustoty kostí. U žen bych tuto formu vitaminu A omezil na 5000 jednotek denně nebo méně."

TŘEZALKA

Dr. Alesiani uvádí: "Třezalka tečkovaná je často volně prodejná a používá se jako prostředek na zlepšení nálady u pacientek s depresí nebo postmenopauzálními vazomotorickými příznaky (návaly horka). Studie sice podporují její prospěšnost, ale může také indukovat jaterní a střevní enzym CYP3A4 a také P-glykoprotein, který je zodpovědný za vylučování mnoha léků na předpis. To může vést ke snížení účinnosti těchto léků, protože mohou být vylučovány rychleji, než mají možnost dosáhnout účinné hladiny v krvi. V případě léků na HIV (inhibitory proteázy) nebo potransplantačních antirejekčních léků může být tato interakce fatální. Také aditivní účinek, který se projevuje při užívání s mnoha antidepresivy, by mohl vzhledem k jejich přímému vlivu na hladinu serotoninu vést k serotoninovému syndromu - situaci nadměrného množství neurotransmiteru, serotoninu." Přípravky nebo čaje s obsahem třezalky tečkované proto není vhodné kombinovat se syntetickými antidepresivy, mohou snižovat účinek hormonální antikoncepce a je nutné se vyhýbat pobytu na přímém slunci.

VITAMIN K

"Tento vitamín, který je potřebný pro zdravou srážlivost krve, se nachází v některých doplňcích stravy a zelené listové zelenině, jako je špenát, brokolice, kapusta atd.," říká Dr. Alesiani. "Lidé, kteří užívají Warfarin, antikoagulant používaný k prevenci vzniku krevních sraženin, by měli udržovat stálý příjem všech zdrojů vitaminu K. Užívání vitaminu K, který se nachází v doplňcích stravy, nebo změna příjmu zelených potravin může snížit nebo zvýšit účinnost předepsaného léku a zvýšit riziko srážení krve nebo krvácení. Poučení zde ale není neužívat, ale být v příjmu vitamínu D konzistentní a důsledný."

 

Images by Ri Butov, Wolfgang Eckert, Beverly Buckley, Steve Buissinne, Ulrike Leone and HeungSoon from Pixabay

Vytvořeno s ❤ v systému XOXO - © 2022 Write.cz, s.r.o.