Pneumatiky

duben

25

2016

Pneumatiky

| 2016-04-25T09:22:07+00:0025. duben 2016 | |

Pneumatiky

V dnešní době neexistuje snad nikdo, kdo by nevěděl jaký význam nese slovo pneumatika. Pojďme se však spolu podívat na vznik tohoto vynálezu a na pár základních informací, které nám pomohou v budoucnosti s výběrem vlastních pneumatik. Nejstarší “pneumatiky“ nevypadaly ani zdaleka tak, jak si je představujeme dnes. Vyráběly se z pásů kůže a později ze železa. Ty se poté umísťovaly na dřevěná kola tehdejších kočárů. V roce 1845 ve Francii, získal teprve ve svých 23 letech patent na první pneumatiku Robert William Thomson a položil tak první základy pro pneumatiky, jak je známe dnes. Bohužel však v té době neexistovala žádná vozidla, ani jiné vhodné využití pro Robertův vynález a proto patent upadl v zapomnění. V roce 1888 vynález znovuobjevil John Boyd Dunlop. Když chtěl synovi vylepšit jízdní vlastnosti tříkolky, použil k tomu zahradní hadici a tím vznikla historicky první, vzduchem plněná pneumatika.patent Doba pokročila a vynález za tu dobu ušel řadu vylepšení až do podoby, v jaké jej známe dnes. Dnešní pneumatika, plášť neboli obruč je vzduchem plněná pružná součást kol. Má tvar toroidu a je nasazena na obvodu ráfku. Uvnitř se nachází vzdušnice (duše). Nejběžnějším materiálem pro výrobu pneumatik je vulkanizovaná guma na kostře z textilních a ocelových kordů. Podle provedení kostry dnes dělíme pneumatiky na diagonální (představuje typ pneumatiky, kde kostra pneumatiky, tedy forma uspořádání pneumatikového kordu je seřazena diagonálně) a radiální (Radiální konstrukce kostry pneumatiky představuje takový typ konstrukce, kdy orientace vláken kordové vložky směřuje kolmo na patní lana pneumatiky). Rozměry pneumatik Rozměr pneumatiky je asi ta nejzákladnější informace, která je potřeba zjistit při výběru nové pneumatiky. Udává se ve formátu 205/55 R16. Pojďme si vysvětlit, co tento zápis znamená. 205 = Šířka pneumatiky v milimetrech 55 = Profil pneumatiky (procentuální vyjádření výšky bočnice k šířce, tedy 55% z 200 což je 113mm) Písmeno R značí radiální konstrukci hodnota 16 udává vnitřní průměr pneumatiky, který musí být shodný s průměrem ráfku (udáváno v palcích). Značení Značení, neboli štítkování pneumatik bylo zavedeno v roce 2012 Evropskou komisí a nařizuje, že každá pneumatika vyrobena po 30. červnu 2012 musí nést označení v podobě samolepky, nebo štítku s vlastnostmi výrobku.značení pneumatik 205/55 R16 jsme si popsali výše, nyní se tedy zaměříme na zbytek značení. 91 = index nosnosti, který je uvedený v tabulce indexu nosnosti W = index rychlosti, který je rovněž uveden v tabulce rychlosti Dále se na pneumatice nachází: - TUBELESS (TL) = bezdušová - TUBE TYPE (TT) = dušová - M+S = bláto/sníh - DOT 2401 = týden a rok výroby - OUTSIDE, INSIDE = vnitřní a venkovní bočnice - ROTATION = směr otáčení Nosnostní index a rychlostní indexnosnostrychlost Výměna letních pneumatik za zimní a naopak Pokud teplota dlouhodobě poklesne pod +7 °C, měly by se nasadit zimní pneumatiky. Naopak pokud teplota bude dlouhodobě vyšší než +7 °C, měly by se nasadit letní pneumatiky, protože se zimní pneumatiky kvůli svému složení rychleji opotřebovávají. Dojezdové pneumatiky (RUN-FLAT) jejich speciální konstrukce spočívá v zesílené bočnici. Díky tomu, můžete jet až do vzdálenosti 80km s maximální rychlostí 80km/h.

Vytvořeno s ❤ v systému XOXO - © 2020 Write.cz, s.r.o.