Jak se správně starat o auto

květen

12

2016

Jak se správně starat o auto

| 2016-05-12T09:26:32+00:0012. květen 2016 | |

Dle statistik je průměrné stáří vozů v ČR asi 14 let. Což není zrovna málo. Pojďme si zopakovat zásady správné péče o Váš vůz, ať neskončí ještě nějakou chvíli na vrakovišti.   Dodržujte předepsané servisní intervaly.
  • V každém manuálu vozu je tabulka těchto intervalů. Dodržování se určitě vyplatí. Předejte totiž všem možným klepáním a sténáním, které čas od času Vaše auto vyvozuje. Je zde napsané i jak často měnit olej, či rozvodový řemen. A pravidelná výměna těchto věcí je určitě důležitá.
Včasná výměna vhodného oleje.
  • Každá automobilka má přesný předpis, kdy a jaký olej do daného auta používat. Olej plní v motoru spoustu funkcí. Hlavně maže, chladí, těsní, apod. Aby to vše fungovalo, tak jak má. Je potřeba pravidelně olej měnit. Postupně totiž ztrácí všechny svoje vlastnosti.
Motor správně zahřejte na začátku jízdy.
  • Vytáčet motor hned po startu je pro něj silně destruktivní. Olej totiž není zahřátý na správnou teplotu, a proto nemaže tak jak má. Všechny součástky ještě nemají vlivem teploty předepsané tolerance, což přispívá k rychlejšímu opotřebení. Udává se, že cca prvních 10km po startu by se mělo jezdit asi do 2500 ot/min.
Jezděte co nejméně krátkých jízd.
  • Podle předchozího bodu je jasné, že první kilometry jsou pro motor velikou zátěží. Studený agregát prostě trpí. Proto se snažte omezit počet krátkých jízd opravdu na minimum. Vždy je lepší, aby se při každé jízdě dostatečně zahřál.
Nevytáčejte přeplňované motory před koncem jízdy.
  • Motory s přeplňováním vzduchu potřebují po velké zátěži i možnost tzv. dochlazení. Je to proto, že při vysokých otáčkách motoru a tím pádem i turba vznikají obrovské teploty. A je potřeba, aby mělo turbo po těchto podmínkách i čas na vychladnutí. Jinak dochází ke karbonizování oleje na hřídelích.
Netočte motor dlouhodobě ve vysokých otáčkách.
  • Držet motor dlouhodobě v červených číslech škodí. I přesto, že máte skvěle zahřáto a výměnu oleje děláte pravidelně. Při častých extrémních otáčkách je totiž opotřebení motoru velmi vysoké.
Jezděte pomalu přes zpomalovací prahy a výmoly.
  • Všechny silné rázy a rány vozu všeobecně škodí. Když jezdíte rychle přes díry, kanály apod. nepoznáte hned, že se něco stalo. Všechny tyto přejezdy se ale akumulují. A ukáží se, až to budete nejméně čekat. Hlavně na pneumatikách, podvozku a řízení.

Vytvořeno s ❤ v systému XOXO - © 2020 Write.cz, s.r.o.