6 kroků ke zdravému životu

Máte v plánu začít s novým rokem zdravěji žít? Tady je 6 praktických kroků, které vedou ke zdravějšímu a vitálnějšímu životu.

  1. Zjistěte, jak jste na tom

Váš první úkol je, zjistit váš aktuální stav. Zde je návod, jak na to.

  • Zjistěte své BMI, změřte si obvod pasu a určete, jestli máte nadváhu a popřípadě kolik
  • Zhodnoťte, kolik fyzické aktivity týdně máte a jakou aktivitu máte nejraději
  • Založte si deník snědeného jídla, zapište to opravdu tak, jak to je. Nepřidávejte, ani neubírejte.
  • Zaměřte se na své nálady a energii, kolik spíte, jestli máte deprese nebo úzkosti
  • A nakonec se podívejte na vaše sociální vazby, na vztahy v rodině a mezi přáteli

Neděste se toho, jestli se vám některé odpovědi nebudou zamlouvat. Proto chcete ve svém životě něco změnit a právě tímto krokem jste začali.

  1. Začněte od základu

Jestliže máte nějaké chronické zdravotní potíže (cukrovka, deprese, artritida, srdeční onemocnění nebo jiné), jediná cesta ke zdravému životu je léčba. To platí i pro zlozvyky jako je kouření a jiné návyky. Nezapomeňte, že ani na překonávání závislosti nemusíte být sami. Existuje spousta podpůrných programů, které můžete využít.

 

  1. Začněte se více hýbat

Zde jsou tipy pro zvýšení aktivity

  • Najděte něco, co vás bude bavit. Není nutné cvičit kardio v tělocvičně, když vás to nebaví. Můžete chodit na túry, tancovat, nebo se učit karate. Je to jen na vás.
  • Zaznamenávejte si svoji aktivitu. Například si do kalendáře dělejte velké X po každé fyzické námaze. Vizuální záznam je velká motivace.
  • Nastavte si cíl fyzické aktivity na týden.
  • Aktivita během pracovního dne. 10% něčeho, je lepší než 100% ničeho. Jestliže nemáte čas během týdne na cvičení, stačí, když si dáte třeba 10 minutovou procházku před obědem.
  • Dobrá motivace k pohybu je také krokoměr. Když se podíváte, kolik kroků denně ujdete, druhý den budete chtít ujít ještě víc. Experti doporučují cca 10 000 kroků za den.

 

  1. Upravte svoji výživu

  • Změňte „měl bych“ na „rozhodl jsem se“ Např. místo „Měl bych omezit cukr.“ na „Rozhodl jsem se, že omezím cukr.“ Pokud se jednou rozhodnete, budete v tom pokračovat.
  • Při jídle zpomalte a vychutnejte si ho.
  • Přidejte do pěti až devíti denních jídel různé druhy zeleniny a ovoce.
  • Přidejte kvalitní doplňky stravy

 

  1. Zvládání stresu

Pokud máte stresující zaměstnání nebo osobní život, zkuste se naučit dovednosti meditace a vizualizace. Cvičení jógy je také výborné antistresové cvičení. V případě náhlé vypjaté situace můžete pro uklidnění vyběhnout schody, nebo se schovat do koupelny, vydýchat se a znovu se nad situací zamyslet.

 

  1. Kvalitní spánek

Pokud máte potíže usnout, vyzkoušejte tyto rady od lékaře spánku

  • Dvě hodiny před spaním, žádný televizor ani počítač. Doporučuje se čtení osvětlené lampou.
  • Před spaním neprovádějte těžké cvičení. Před spánkem se maximálně protáhněte.
  • Dopřejte si před spaním teplou koupel
  • Choďte spát každý den ve stejnou dobu a také pravidelně ve stejnou dobu stávejte.
  • Nepodceňte problémy se spánkem. Nedovolte, aby nekvalitní spánek přetrvával měsíce nebo roky.
  • Dobrý spánek je důležitý, stejně jako dieta a cvičení