Jsou virtuální restaurace budoucností gastronomie? V Chicagu zažívají boom!

říjen

11

2020

Jsou virtuální restaurace budoucností gastronomie? V Chicagu zažívají boom!

| 2020-10-11T23:47:45+00:0011. říjen 2020 | #trendy#foodie |

Tak předně, co je to virtuální restaurace? To jako jíte u počítače a přes Skype u toho konverzujete s přáteli? Ne, a nejde ani o přehrávání ambientních zvuků hospody během jídla u vás doma. Jde o restaurace bez restaurace, tedy bez kamenné pobočky se stoly a s personálem. Pouze kvalitní kuchyně zaměřená na rozvoz. Přesně takto se snaží mnozí američtí podnikatelé v gastru zachránit svou živnost.

Říkáte si, že to není nic nového, že řada restaurací u nás má na rozvoz pizzy či burgerů jinou kuchyni, často v jiné části města než hlavní provozovnu. To je pravda. Ale tady se bavíme o konceptu, kdy sice nemáte veřejně přístupný podnik, ale máte tým kuchařů a přes služby typu českého Dáme Jídlo nebo finského Woltu odesíláte jídlo zákazníkům. A to má hned několik nesporných výhod.

Kromě zjevného ušetření několika stovek tisíc až milionů za nájem a vybavení provozovny, až po výplaty personálu a energie. Ale je tu něco navíc, na co spousta lidí nepomyslí. Na jedné adrese můžete klidně vařit pro několik virtuálních restaurací, které v rozvážkové aplikaci působí jako jednodruhově zaměřené a specializované provozy. Třeba na sushi, pizzu, nebo argentinskou kuchyni, vařit se ovšem mohou na jednom místě. Ale v aplikaci působí samostatně, což zvyšuje přehlednost a důvěryhodnost. No a pak je tu významné snížení rizika krachu. Nejde ve vašem městě pizza na odbyt? Změňte zítra název podniku a provozujte veganský grill. Bude vás to stát jen nákup surovin, což se s nedá srovnat s několikaměsíčním utrpením při odlivu hostů a boje o přežití, následované nákladnou změnou konceptu kamenné restaurace.

Virtuální restauratéři začali masivně vznikat v USA především díky miláčkovi jménem COVID-19, který je donutil omezit náklady na pracovní sílu, nájemné a potraviny a nedal jim jinou možnost, než se chovat efektivněji. Šéfkuchař Will Schlaeger, který vlastní v Chicagu několik prestižních restaurací, nedávno otevřel virtuální bistro s japonskými sendviči Cat-Su Sando, protože podle něj jsou virtuální restaurace "jediným způsobem, jak otevřít restauraci bez větších nákladů". A spolumajitel jejich nového byznysu, Shawn Clendeninge, k tomu dodává: "Náš obrat ke cloudové kuchyni se nám vzhledem k našemu rozpočtu a současnému sociálnímu klimatu zdál jako ten nejinteligentnější krok."

Japonské curry v podání Bokuchan's

Jejich konkurent a majitel virtuálního japonského Curry-Housu Bokuchan’s, šéfkuchař Shin Thompson, to zajímavě doplňuje: "Na virtuálních restauracích mám opravdu rád to, že jako kuchaři můžeme být kreativní a prozkoumávat koncepty, které by za normálních okolností byly považovány za příliš riskantní pro kamennou provozovnu. Cílem pro mnohé z nás je být připraveni, až se restauracím bude opět dařit. A my budeme mít výhodu díky datům z našich virtuálních restaurací, díky kterým budeme přesně vědět, co mají lidé opravdu rádi."

A pro provoz virtuální hospody nemusíte mít ani pronajatou místnost s drahým nerezovým vybavením. Naopak, stačí vám pojízdné bistro neboli Food Truck. Jenn Kaplanová, majitelka Five Squared Food Truck, přeřadila rychlost směrem k rozvozu a jídlo u nich místo zákazníků vyzvedávají kurýři. "Věděli jsme, co musíme udělat. Přišel den, kdy jsme se přeorientovali čistě na kurýrní rozvoz a nový podnik jsme pojmenovali Five Squared Friday. Zveřejnili jsme o tom příspěvek na sociálních sítích a obdrželi jsme spoustu předobjednávek. A od začátku dubna jsme každý týden úplně vyprodaní."

Manželé Jenn a Steve Kaplanovi provozující Five Squared při svém rekordu, za jeden den předali na rozvoz 144 kusů pizzy. Naprostou většinu prodali na předobjednávku ještě před otevřením

Samozřejmě, že tento koncept nemá jen samé výhody. S virtuální kuchyní můžete ušetřit na pracovní síle, ale musíte se vypořádat s vysokými poplatky pro distribuční platformy typu Dáme jídlo, resp. v popisovaných příkladech jde pochopitelně spíše o americké Uber Eats nebo DoorDash. Pokud chcete oslovit co nejvíce stávajících i nových zákazníků, musíte být na co největším počtu platforem, a to stojí peníze, o reklamě nemluvě. Plus je třeba se vyrovnat se zákaznickým hodnocením, která jsou často kapitolou sama pro sebe.

V Chicagu zkrátka zažívají virtuální restaurace boom a je jisté, že v nadcházejících měsících se objeví další, protože restaurace se v současném ekonomickém klimatu snaží udržet nad vodou jak jen to jde. Je možné, aby se podobný koncept stal návodem i pro naše zkoušené restaurace?

 

Images by Bokuchan’s, CAT-SU SANDO, Chicago Secret Burger, FIVE SQUARED pizza + bakery. Source:  InsideHook

Vytvořeno s ❤ v systému XOXO - © 2024 Write.cz, s.r.o.